Je krijgt een training in gespreksvoering, volgens de methodiek van De Kindertelefoon. De training bestaat uit drie bijeenkomsten op locatie. Samen met andere jongerenchatters leer je hoe je jongeren via de chat kunt helpen en ga je oefenen met het voeren van gesprekken.
Als vrijwilliger blijf je je doorlopend ontwikkelen, waardoor je luister- en gespreksvaardigheden steeds verder verbeteren. En als je het wil dan kun je doorgroeien in andere (vrijwilligers)functies, zoals zelfstandige jongerenchatter, reguliere vrijwilliger of forum vrijwilliger.
Na de training neem je plaats achter de chat. Dit doe je altijd onder begeleiding van een mentor. Je draait drie diensten per maand van twee uur. Je plant je diensten zelf in, wanneer het voor jou het beste uitkomt.
De Kindertelefoon is élke dag bereikbaar, 365 dagen per jaar. Daarom zoeken we vrijwilligers die er samen álles aan willen doen om er op al die momenten voor jongeren te zijn. Dit betekent dat je soms ook diensten in het weekend draait.
Naast het draaien van diensten besteed je ook tijd aan andere activiteiten zoals je eigen ontwikkeling en natuurlijk leuke uitjes met je medevrijwilligers.
Aan de slag als vrijwilliger bij De Kindertelefoon past bij jou als je:
Vanaf het moment dat je je aanmeldt zijn dit de stappen.
Heb je nog vragen? Bekijk dan eerst de antwoorden op de veelgestelde vragen.
Bij de jongerenchat zijn het altijd chatgesprekken. Je kunt niet worden gebeld.
Dit is dus anders dan als reguliere vrijwilliger, dan voer je zowel chat- als telefoongesprekken. Om reguliere vrijwilliger te worden moet je 18 jaar of ouder zijn.
Ja, die zijn er zeker. Zo kun je na een tijdje zelfstandige jongerenchatter worden. Wanneer je 18 bent kun je doorstromen naar reguliere vrijwilliger. Als je aangeeft dat je deze wens hebt, dan kijken we samen met jou wat passend is.
Bij De Kindertelefoon werken zo'n 600 vrijwilligers en daarnaast totaal ongeveer 50 mensen die alles daaromheen faciliteren, zoals bijvoorbeeld het trainen en begeleiden, beleid uitstippelen en de organisatie op andere manieren ondersteunen. Ze doen dit vanuit 5 verschillende locaties in het land, de jongerenchat zit alleen in Groningen en Tilburg. Het hoofdkantoor is gevestigd in Utrecht.
Alle chats komen binnen in één centraal computersysteem. Dat systeem verdeelt de gesprekken over de vrijwilligers op onze locaties. Kinderen en jongeren kunnen elke dag tussen 18.00 en 20.00 uur chatten met een jonge vrijwilliger (16-18 jaar).
Benieuwd hoe zo'n gesprek gaat?! Bekijk dan de video over de jongerenchat.
Over ALLES! Kinderen zoeken contact met ons omdat ze het moeilijk vinden op school, worden gepest, zenuwachtig zijn voor een proefwerk of presentatie, verkering willen of hebben, voor het eerst tongzoenen of seks hebben, niet lekker in hun vel zitten, onzeker zijn, ruzie hebben met hun ouder(s) of vrienden, iets willen oplossen maar niet weten hoe, verslaafd zijn aan hun telefoon, onzeker zijn over hun lichaam, onzeker zijn over wat andere kinderen van hun vinden, zich vervelen, verdrietig of bang zijn, zich alleen voelen en nog VEEL meer. Kinderen bellen ook met een grapje. Soms ontdek je dat daar nog een vraag of verhaal achter zit.
Dat verschilt. Elke paar maanden start op elke locatie een nieuwe training.
In de belkamer werk je met maximaal 3 jongerenchat vrijwilligers tegelijkertijd samen met een mentor. Op datzelfde moment zijn er op de locatie ook reguliere vrijwilligers aan het werk, evenals op andere locaties.